tiistai 4. marraskuuta 2008

Ramasee

Nyt on takki tyhjä! Piti huomenna pitää kesälomapäivää, mutta töissä on oltava, kun olen ainoa, joka tajuaa jotain tietokantaohjelmasta. Tänään tein uusille työntekijöille tiedostoja, ja en oikein kerennyt niitä testaamaan. Huomenna vien kameran, kun pitää nettisivulle ottaa pärstäkerroinkuvat, ja tietty ne sivut pitää päivittää... Ehkä maanantaina olen lomalla, en tiedä vielä. Väsyttää... otin kahvitabletin, ennen kuin menin japanintunnille. Ilman sitä olisin nukkunut siellä ja oppi olisi mennyt harakoille.

Japanin kieli on hassua. Olen kyllä sitä mieltä, että suomenkieli on helppoa! En edes aio opetella kanji-merkkejä (yksi häkkyrä = yksi sana), kunhan nyt opin hiraganat (tavu-kirjaimet) ja kataganat (tavu-kirjaimet vierasperäisille sanoille) ja ehkä vähän puhumaan. Mutta mutta, kun laskeminen on myös erilaista: 1000 = sen, mutta 10.000 ei ole "kymmenen seniä" vaan MAN. 100.000 on kymmenen mania. Jos joku nyt ymmärtää tästä mun sepustuksesta.

Sitten pitkulaisia lasketaan eri tavalla kuin pyöreitä asioita, ja littanoita asioita lasketaan toisella tapaa... ja näitä laskentatapoja on erilaisia. Ei riitä, että osaa laskea yksi, kaksi, kolme jne. Mitä mä olenkaan alkanut opiskelemaan?!!
Tänään istuin tunnin kahvilassa japanintunnin jälkeen. Pänttäsin sanoja paksuun kallooni. Siitä on monta, monta vuotta, kun olen viimeksi sanoja opiskellut. Kaichi, bengashi, hiru-yasumi, nan-ban...

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Thai-kielessä pitää monikkoa varten tietää, onko kyseessä esim. nelijalkainen, pyöreä tai litteä esine tai asia. Esim. tyyliin "kissa kaksi nelijalkainen", kun suomeksi sanottaisiin vain "kaksi kissaa".

Anonyymi kirjoitti...

Siis täh?? :D Ja tämä kommentti sopii sekä japanin kieleen että edellisen kommentoijan thaikieleen! Kielet kuulostavat tosi kummallisilta ja vaikeilta - mutta toisaalta vähintään yhtä paljon kiehtovilta! Iloa opiskeluun!

Maju kirjoitti...

Joo, olen aikaisemmin opiskellut vain eurooppalaisia kieliä. Tuntuu, että aasialaiset kielet ovat ihan eri maailma! Mielenkiintoista opiskella japania. Ainakin vielä tykkään.