torstai 20. toukokuuta 2010

Kurssilla

Olin pari päivää kurssilla, ja eihän siellä mitään bloggailla ;-) vaan harjoiteltiin nettisivujen tekemistä oikein urakalla. Oli antoisa kurssi, ja huomasin taas, kuinka sivujen tekeminen on helpompaa vuosi vuodelta, ainakin perussivujen teko. Ensimmäiset sivut tein vuonna 1997, ihan vain notepadilla, ilman mitään wysiwyggiä, eli pelkkää html-koodaamista.
Tänä päivänä on graafiset käyttöliittymät, näet samalla, mitä teet, ei tarvitse sokkona vain kirjoittaa. Niin se maailma muuttuu.

89-luvun lopulla olin sitä mieltä, että en ikinä tule tekemään töitä tietokoneella. Silloin lukiossa oli tietokonekerho, jossa pojat koodasivat pelejä koneelle, oli amigaa, commondore 64:sta... minusta hyvin epäkäytännöllistä. Kunnes... amiksessa opetettiin basicia ja onnistuin tekemään musiikkia. Minähän istuin muutamat viikonloputkin tietokoneluokassa ja koodasin musiikkia!
Sitten sinne tuli ensimmäinen pc, jossa windows-jotain, ja joku kökkö grafiikkaohjelma. Taisi olla vuosi -91, piirtelin palluroita koneella ja olin innoissani. Pitelin hiirtä väärässä kädessä ja väärin päin! Minun oli hankala oppia siitä tavasta pois, kun joku huomautti hiiren käytöstä. Olin jo tottunut piirtelemään vastapäivään.

Tänä päivänä istun koneen ääressä, ja niin istuu monet muutkin. Kansalaisilla on omat tietokoneet... Kun minä halusin tietokonetta aikoinaan, olisi pitänyt olla 20.000 markkaa! Nyt niitä saa muutamalla sadalla eurolla. On ne ajat muuttuneet.

Ei kommentteja: